یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

جايگزيني کد ملي با دفترچه‌هاي بيمه تا يک ماه ديگر

باقري اصل

چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷:۰۰


معاون دولت الکترونيک سازمان فناوري اطلاعات با اشاره به ايجاد ?? ميليون پرونده الکترونيک سلامت، از حذف دفترچه‌هاي بيمه در راستاي توسعه دولت الکترونيک تا يک ماه آينده خبر داد.

وايمکس نيوز- رضا باقري اصل با تاکيد بر تلاش براي حذف دفترچه بيمه در راستاي توسعه دولت الکترونيک اظهار کرد: پروژه حذف دفترچه بيمه به دستگاه‌هاي وزارت بهداشت و بيمه‌ها مربوط است. کارايي دفترچه بيمه اين است که هويت مراجعه‌کننده را بررسي و اعلام مي‌کند که شخص استحقاق بيمه درماني دارد يا خير. اين دفترچه قابليت جعل شدن دارد؛ دفترچه‌هايي که صادرکننده‌ها صادر نکردند يا تاريخ آنها تمام شده است اما بيمه براي آنها پرداخت مي‌شود و اين ضرر نظام بيمه‌اي کشور است که سالانه هزينه ميلياردي دارد.

وي ادامه داد: در حال حاضر در دوران گذار دفترچه هستيم اما امکان بررسي آن وجود دارد که به مرور کلا دفترچه را حذف ‌کنيم. شيوه ساده اين است که با مراجعه بيمار، اسم شخص و کد ملي را دريافت مي‌کنند، اطلاعات از سيستم وزارت بهداشت وارد مرکز تبادل داده و به بيمه فرستاده مي‌شود و در نهايت استعلام مي‌کنند که مراجعه‌کننده از طرف بيمه استحقاق دارد يا خير و اطلاعاتش به مرکز درماني داده مي‌شود که در شبکه نيز ثبت شده است.

معاون دولت الکترونيک سازمان فناوري اطلاعات با بيان اينکه در حال حاضر بيمه آماده است، نظام سلامت در حال استعلام‌گيري است و به تدريج مراکز درماني هم به اين سيستم وصل مي‌شوند، گفت: بيمارستان‌ها به صورت آزمايشي به اين طرح اضافه مي‌شوند.

به گفته وي زيرساخت‌هاي اين پروژه از طرف بيمه‌ها بود. از طرف سازمان فناوري اطلاعات نيز پيش از عيد تفاهم‌نامه‌اي بين محمود واعظي -وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات- ، نصراللـه جهانگرد به عنوان دبير شوراي اجرايي، ابوالحسن فيروزآبادي به عنوان قائم‌مقام وزارت رفاه و وزير بهداشت امضا شد و به واسطه آن که از ابتداي اسفند تاکنون اين سرويس برقرار شده است.

باقري اصل با بيان اينکه در حال حاضر 66 ميليون پرونده الکترونيک سلامت ايجاد شده و حذف دفترچه بيمه نيز در راستاي پرونده الکترونيکي سلامت است، افزود: اين پروژه تحت شبکه داخلي وزارت بهداشت است و نيازي به اينترنت ندارد و ذي‌نفع آن وزارت بهداشت، وزارت رفاه و بيمه‌ها هستند. در حال حاضر در دوران آزمايش هستيم و برقراري آن را چک مي‌کنيم. يک ماه طول مي‌کشد تا شرکت‌هايي که نرم‌افزارهاي بيمارستاني را نوشتند، پياده‌سازي را انجام دهند اما نهايتا اجراي پروژه تا يک ماه آينده است.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو